maandag 19 november 2012

Whisky tasting - De 'blinde' proeverij

Afgelopen zaterdag ging de jaarlijkse whiskytasting door, alweer de derde. Ons groepje was om allerlei redenen een beetje gekrompen maar dat halen we dan volgend jaar wel weer in.
Ik wou dit jaar mijn proevers eens laten "werken" voor hun whisky's, dit door hen "blind" te laten proeven en door middel van neus, smaak en afdronk de juiste van de vijf te herkennen.
Er werd een Glenlivet 12 (fruitig en zoet) geproefd, een Auchentoschan Three Wood (de zoetste van de drie met tonen van stroop en bruine suiker), de Jura Superstition (een milde, vrij zoete whisky met een zweem van rook), de verrassende BenRiach Curiositas (een Speyside waar menig 'turfwhisky' rode kaken van krijgt) en uiteindelijk de fenomenale Ardbeg Uigeadail (zie Ardbeg-mijn verzameling).
Er werd duchtig geroken en geproefd. Het bleek niet zo evident om alles te herkennen, toch slaagde Wannes er in de vijf whisky's te identificeren. Voor Matthias geldt: blijven oefenen :-)
Tussendoor werden er kleine hapjes geserveerd waar 'haggis' het hoofdingrediënt was en ik vooral mijn fantasie had gebruikt. Ze werden in elk geval goed gesmaakt :-) .
Als afsluiter had ik nog een authentieke 'cranachan' gemaakt, opgesmukt met een vleugje Glenlivet.
Het was alweer een uitemate geslaagde namiddag. Op naar editie vier!

1 opmerking:

Kaasmuis zei

mjam mjam mjam lekker crannaghan...de whisky's zijn niet mijn favorieten. misschien eens een tasting voor vrouwen organiseren?