dinsdag 17 mei 2011

Bone

De graphic novel die ik ga bespreken is meteen een van mijn absolute favorieten. Als liefhebber van fantasy had ik aan Bone een flinke kluif ;-)


Bone werd geschreven en getekend door de Amerikaan Jeff Smith tussen 1991 en 2004 en werd oorspronkelijk, in zwart-wit, uitgegeven in negen delen. Later werd er één volume van gemaakt: een turf van maar liefst 1320 blz. Ondertussen zijn de delen afzonderlijk verkrijgbaar in het Nederlands én in kleur.
Het verhaal gaat over drie neven, de zeer gewiekste oplichter Phoney, de sigaarrokende stuntel Smiley en de allemansvriend  Fone Bone. Nadat ze uit hun thuisstad Boneville zijn gegooid wegens gesjoemel met de burgemeesterverkiezingen, zoeken ze een weg door de woestijn.

Ze raken elkaar kwijt nadat ze zijn overvallen door een enorme zwerm sprinkhanen. We volgen hun aparte verhalen tot ze weer hereningd worden in een klein, idilisch dorpje Barrelhaven.

Daar begint voor hen echter een fantastische queeste (de Lord of the Rings is nooit veraf) met de meest "kleurrijke" figuren die ooit een fantasywereld hebben bevolkt: Thorn, het mysterieuze meisje met een nog mysterieuzer bestemming, haar prettig gestoorde grootmoeder die gek is op koeienraces, de grote, rode, kettingrokende draak en zijn beste vriend, een bladluis, de vraatzuchtige rat-creaturen die op de Bones jagen om hen op te eten, maar waar er eentje bij is die toch quiche verkiest...zijn maar enkele voorbeelden van de tientallen figuren die Fone, Smiley en Phoney ontmoeten.


Bone is fantastisch! Ondanks de 1320 blz leest het boek als een trein. Het gebeurt zelden dat ik echt hardop lach met een boek maar met Bone was dat voortdurend het geval.
De tekenstijl is zeer dedetailleerd, met schitterend zwart-wit contrast. De teksten vlot, spannend, leuk, compleet maf of dolkomisch. Ik kan echt geen zwakke punten vinden, behalve misschien dat het boek zelf niet zo gemakkelijk in de hand ligt... maar dat is muggeziften. Absolute aanrader, voor zowel zonnige vakantiedagen als regenachtige winterdagen...


Nog één klein statistiekje: Het één-volume boek (de turf dus) is door Time opgenomen in de 10 beste Engelstalige graphic novels ooit.



3 opmerkingen:

Kaasmuis zei

njam njam, mijn kluif....of we vechten ervoor en er gaat een ander mee lopen.

stekelbees zei

lijk jij het vertelt zou ik direct het boek lezen en de tekeningen mogen er zeker ook zijn

Janina Modaal zei

O, die ga ik proberen onthouden!