woensdag 11 mei 2011

Whisky tasting - Ardbeg

De whisky die deze maal wordt besproken is een hele speciale. Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen: dit is mijn absolute favoriet...Ardbeg.
Ardbeg is een van "De Grote Drie" distilleerderijen in het zuiden van het eiland Islay, opgericht in 1815 door John Macdougall op de favoriete landingplaats van de smokkelaars



Ik ga voor de Ardbeg 10 years old. De fles is verpakt in een schitterende groene koker die de Keltische sfeer gewoon uitschrééuwt. Eenmaal de fles is ontkurkt, wordt de kamer ogenblikkelijk gevuld met een bijzonder sterke turf- en rookgeur. Dit is geen whisky om onder een rookmelder te drinken, tenzij je de buren aan het schrikken wilt brengen.

De kleur is strogeel. De neus raakt meteen in een draaikolk van héél veel turf, citrus en het zout van de zee. De smaak is bijzonder complex: super stevig met een teerachtige rokerigheid, tabak, chokolade en een zoetigheid die je bijna kunt kauwen. De afdronk blijft eeuwig hangen en is met geen enkele andere whisky te vergelijken. Een Arbeg drink je dan ook niet, een Ardbeg degusteer je, traag, met de ogen dicht zodat smaak en reukzintuigen op het maximum zijn afgesteld.

Ardbeg is wat mij betreft de beste single malt whisky op deze planeet. Mijn kast telt er momenteel zes,
10 years old (46%), Corryvreckan (57,1%), Rollercoaster (57,3%), de fenomenale Supernova (60,1%), Smells Like Teen Spirit (46%) en mijn favoriet onder de favorieten, de Uigeadail (54,2%).



Om het in de woorden van de meester Jim Murray (dé whiskykenner) te zeggen: if perfection on the palate exists, this is it!  Mijn score kan dan ook niet minder zijn dan 10/10.


Slàinte!!

Bezoek ook eens de site

3 opmerkingen:

Kaasmuis zei

zoals Bambi tegen het stinkdiertje zegt: Bloempje!!

Ik vlucht bij het openen van de fles(sen) :-)

Evil Ed zei

Trakteerde ne keer mee een flaske !

stekelbees zei

zoals jij de wisky beschrijft : br br.En is dat echt lekker ?